Att kläder kan påverka i olika sammanhang är självklart. Ska du gå på arbetsintervju är det ingen bra idé att komma klädd i mjukisbyxor och t-shirt, dina kläder signalerar tydligt olika känslor och det gäller att tänka till för att bli tagen på allvar. De dolda klädkoderna kan signalera kreativitet och förtroende samt visa vad det är du arbetar med. Vissa företag har tydliga klädkoder där det är otroligt viktigt att klä sig och föra sig på rätt sätt. På många företag vet dock de anställda vad som gäller även om det inte finns en uttalad klädkod.

Kläder kan signalera olika saker. Det kan bland annat vara tillhörighet till organisationen, yrket och professionen men det kan även vara professionalitet. Det är en viktig aspekt att hålla sig till klädkoden för att lyckas väl på sin arbetsplats. Arbetar man mycket med kundkontakt kan en formell klädsel vara rätt. Bland dessa yrkesroller ingår till exempel revisorer som arbetar med ekonomi och kundkontakt. Kunden behöver uppleva auktoritet och då är det viktigt att kläderna förmedlar detta. Är du mer intresserad kring varför det är viktigt att revisorer klär sig rätt och vad en revisor gör kan du läsa mer på www.offertrevisor.se.

Förslag på kläder som utstrålar auktoritet kan vara kavaj, skjorta och kostymbyxor. Färgmässigt kan mörkare toner så som svart, mörkblått, grått och brunt också signalera auktoritet och professionalitet. Det finns egentligen ingen exakt vetenskap som säger att färg spelar roll men det kan ha en stor psykologisk inverkan. Enligt studier verkar färgen röd skrämma människor medan en annan menar att den framkallar starkare och snabbare reaktioner. Det är vanligt att blått har en lugnande effekt och det finns teorier som stödjer att färgen har en positiv effekt på kreativitet. Motsatsen till mörkare färger som utstrålar auktoritet är ljusa färger som istället signalerar vänlighet. Var noga med att välja färger utifrån sammanhang och vad du arbetar med.